Lerarentekort? Zet een statushouder voor de klas!
Ook iets voor jouw school?
In Nederland zijn tal van statushouders die in hun land van herkomst lesgaven. Zij hebben dezelfde passie voor hun leerlingen als Nederlanders die voor het onderwijs kiezen. En ze staan te trappelen om hun kennis weer over te dragen en leerlingen te begeleiden in hun ontwikkeling. Ook een optie voor jouw school?
Leerwerkprogramma voor lesgeven op het vo en mbo
Een vluchteling met een verblijfsvergunning voor de klas, is dat nou wel zo’n goed idee? Wel als zij het leerwerkprogramma van Statushouders voor de Klas hebben gevolgd. Zij beheersen het Nederlands dan minimaal op B2-niveau en hun diploma’s en lesbevoegdheid zijn gegarandeerd gewaardeerd en erkend in Nederland.
Natuurlijk zijn er verschillen in cultuur en aanpak. Met ons leerwerkprogramma overbruggen we die verschillen en bereiden we de statushouders voor op lesgeven in het Nederlandse voortgezet onderwijs (vo) of middelbaar beroepsonderwijs (mbo).
Het leerwerkprogramma bestaat uit:
- oriëntatie op het Nederlandse onderwijssysteem;
- lessen in: didactiek, vakdidactiek, pedagogiek,
taallessen Nederlands (NT2) en vaktaal; - een stageplek op het vo of mbo;
- sollicitatietraining.
Win-win voor school en statushouder
Niet alleen de statushouder profiteert van het leerwerkprogramma. Ook voor de scholen die een stageplek bieden zijn leraren met een verblijfsstatus een verrijking:
- Deze leraren dragen bij aan een multiculturele en inclusieve samenleving.
- Ze zijn een rolmodel voor leerlingen van buitenlandse komaf.
- Een stage is een goede manier om met elkaar kennis te maken. Bevalt het, dan kan het leiden tot een vaste aanstelling.
- Statushouders zijn zeer gedreven. Zij hebben passie voor het vak en missen de reuring in de klas.
Stageplaats op jouw school?
Deelnemers aan ons leerwerkprogramma lopen twee tot drie dagen per week stage op een vo- of mbo-school in de regio Midden-Nederland. De hogescholen die de lessen van ons programma verzorgen, regelen ook de stageplaatsen voor de statushouders.
Heeft jouw school belangstelling om een of meer stageplekken (en werkplekken) aan te bieden aan statushouders? Neem dan contact op met Hogeschool Utrecht of de Hogeschool van Amsterdam.
Of stuur een e-mail naar: info@statushoudersvoordeklas.nl of bel Inke Logtenberg: 06-41283723.
Veelgestelde vragen
Kunnen wij een tegemoetkoming in de kosten krijgen voor de begeleiding van een statushouder-stagiair?
Per statushouder stelt het OCW een subsidie van 10.000 euro beschikbaar voor het lesprogramma op de hogeschool en de begeleiding op de stageplek (inclusief benodigde materialen). Hoe dit bedrag precies wordt verdeeld over de hogeschool en de stageschool verschilt per regio. De stageschool dient deze subsidie aan te vragen in samenwerking met de hogeschool, via de website van de Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen (DUS-I).
De aanvraagperiode voor het schooljaar 2024/2025 is opengesteld vanaf 3 juni om 9:00 uur. De uiterlijke sluitingsdatum is 27 september 2024.
Kan een statushouder wisselen van stageplek tijdens het programma?
Ja, dat kan. Het heeft wel consequenties voor de subsidie: als de statushouder van stageplek wisselt tijdens het programma, dan moeten de stagescholen onderling de subsidie verdelen en moet er een formulier worden ingevuld via de Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen (DUS-I).
Zijn er vaste les- en stagedagen?
Ja.
Bij de Hogeschool Utrecht volgen deelnemers op maandag en donderdag les op de hogeschool en lopen zij in de eerste helft van het traject twee dagen per week stage. Woensdag is een verplichte stagedag in verband met de begeleiding in de leernetwerken. De tweede stagedag is, naar keuze, op dinsdag of vrijdag. In de tweede helft van het traject is het, in overleg met de school, mogelijk om drie dagen stage te lopen.
Bij de Hogeschool van Amsterdam volgen deelnemers op dinsdag en vrijdag les op de hogeschool. Gedurende het hele traject lopen zij twee of drie dagen stage op maandag, dinsdag en/of donderdag.
Wat is het verschil tussen een reguliere student van een lerarenopleiding en een statushouder?
Wat is een leernetwerkschool, hoe kan onze school dat worden?
Bij de Hogeschool Amsterdam bestaat een dergelijk netwerk (nog) niet.
Wat zijn de mogelijkheden voor het basisonderwijs?
Er zijn grote verschillen tussen het basisonderwijs in Nederland en het basisonderwijs in de thuislanden van veel statushouders. In Nederland moet een basisschoolleerkracht alle vakken beheersen, inclusief het Nederlands op hoog niveau, terwijl zij in het buitenland vaak slechts één vak geven, zoals rekenen. Daarnaast duurt het basisonderwijs in sommige landen langer dan in Nederland (tot en met 14 jaar in plaats van 12 jaar).
Op dit moment is nog geen leerwerkprogramma ontwikkeld voor het basisonderwijs. Wel onderzoeken we of statushouders die voorheen werkzaam waren in het basisonderwijs eventueel in Nederland kunnen instromen in het praktijkonderwijs. Of in een begeleidende of coachende rol voor de leerlingen in de onderbouw van het vmbo of in de entree-opleidingen van het mbo. Mede omdat deze statushouders hun de pedagogische kwaliteiten veelal goed hebben ontwikkeld liggen er kansen.