scholen

Ervaringen van scholen die je voor gingen

Ervaringsverhaal van het Lucent College
Hilversum

Het Lucent College is een waardevolle collega rijker!

Een interview met directeur Cors Westerdijk, begeleider Joop Schreurs (tevens leraar wiskunde), statushouder Dilek Tekin (lerares wiskunde) en leerlingen Ercin en Ana.

Wat was de motivatie voor jullie school om een stageplek aan te bieden aan een statushouder?
Cors: “De hoofdreden voor onze school was dat het een van de manieren is om een bekwame docent voor de klas te krijgen. Bij de schaarse vakken ga je toch op zoek naar meer mogelijkheden. Dan kijk je ook naar statushouders en zij-instromers. Het maatschappelijk belang weegt ook mee. Ik vind het belangrijk dat we mensen met een verblijfsstatus de kans geven om hun competenties hier in Nederland in te zetten. Net als andere mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het onderwijs biedt daarvoor een veilige setting. Ten derde is diversiteit in je team altijd een verrijking. Ook voor leerlingen van buitenlandse afkomst is het fijn dat ze een rolmodel hebben waarin ze meer herkenning vinden.”

Wat vraagt het van de begeleiding?
Joop: “De focus van de begeleiding zit vooral in: hoe doen we het hier? Daar moet je bij een statushouder de tijd voor nemen. Het feit dat Nederlandse leerlingen assertiever zijn, niet automatisch luisteren of minder gemotiveerd zijn, kan een leraar behoorlijk onzeker maken. Onze ervaring is dat je dat het beste in stapjes kunt uitbouwen. Dat hebben we met Dilek ook gedaan.”
Dilek: “Ja, dat was ook op mijn eigen verzoek hoor. Alles is nieuw als je nog maar kort in Nederland bent. De taal, het onderwijssysteem, hoe de leerlingen zich gedragen in de klas. Ik moest daar behoorlijk aan wennen. Het programma van Statushouders voor de klas heeft me daar goed op voorbereid. Maar in de praktijk is het toch spannend. Doordat ik ben gestart als onderwijsassistent, kon ik eerst meekijken met Joop. Ik heb veel geleerd van hoe hij omgaat met de leerlingen. En ik kon mijn lesvoorstellen aan hem voorleggen. Ook nu ik zelfstandig voor de klas sta, kan ik nog altijd bij hem terecht voor vragen. Ik volg al zijn adviezen op, want het werkt!”
Joop: “Van stagiairs die de lerarenopleiding volgen, krijg ik vaak een lesplan op papier. Maar Dilek had hele PowerPoints voorbereid en wilde graag de hele les met me doornemen. Dat had vooral te maken met onzekerheid: doe ik het wel goed? Mag dit zo? Uiteindelijk gaat het erom dat iedere leraar zijn of haar eigen weg vindt.”

Wat vinden de leerlingen ervan?
Joop: “Ach, die moeten soms even wennen aan haar accent, maar verder zien ze het als een gegeven. Ze vinden bij elke leraar wel iets waar ze de draak mee steken. Bij Dilek is dat haar uitspraak, bij mij iets anders.”
Dilek: “In eerste instantie trok ik me dat persoonlijk aan. Nu weet ik dat dat gewoon pubergedrag is. Een enkeling gebruikt het als smoes: een leerling die de stof niet goed begreep, zei dat het kwam doordat hij mij niet verstond. Gelukkig hoor ik van andere leerlingen andere geluiden.”
Ercin: “Ja, echt wel. Sinds ik les heb van mevrouw Tekin zijn mijn cijfers omhooggegaan. Ik vind het fijn hoe ze dingen uitlegt.”
Ana: “Dat vind ik ook, ze geeft veel meer voorbeelden. Haar uitleg is uitgebreider. Ik had nooit gedacht dat ik dit zou zeggen, maar ik vind wiskunde nu veel leuker. Ik vind het ook heel knap van mevrouw Tekin hoe snel ze Nederlands heeft geleerd. Daar staan niet alle leerlingen bij stil.”
Ecrin: “Wat ik ook fijn vind, is dat ze soms uitleg kan geven in mijn moedertaal. Ik ben zelf ook Turks. En ik denk dat leraren van buitenlandse afkomst meer begrip hebben voor leerlingen van buitenlandse afkomst. Ze snappen hoe moeilijk het soms is voor ons.”

Wat is jullie advies aan andere scholen?
Cors: “Zorg voor maatwerk. Kijk wie je voor je hebt en wat diegene nodig heeft. Wat is het taalniveau? Wat is het verschil met lesgeven in het land van herkomst? Ben je bereid om dingen anders te doen dan je gewend bent, om door te zetten als het lastig wordt? Mensen die het programma van Statushouders voor de klas hebben doorlopen hebben al een goede basis. En als iemand gemotiveerd is om hier een nieuw bestaan op te bouwen, en alles te leren wat daarvoor nodig is, maakt dat een groot verschil. Met die drive heb je er een geweldige collega bij! Maak ook gebruik van subsidies die er zijn, want goede begeleiding kost nu eenmaal tijd.”